torsdag, januari 26, 2006

Övertyga mig!

En sak som jag tycker är så häftig med att läsa böcker är att det å ena sidan är en högst privat angelägenhet, som färgas av känslor du får, bilder du ser, erfarenheter du har, platsen du läser på och å andra sidan är det en kollektiv handling. Tusentals, hundratals, kanske miljontals människor förutom du har läst samma ord.

Nu skulle jag vilja testa min teori om det kollektiva läsandet och se om någon som läser det här har läst någonting av Dennis Lehane. Jag har nu avverkat 110 sidor av 407 möjliga i hans "Patient 67" och jag är inte övertygad. Det är den första boken av Lehane jag läser och jag kommer att läsa ut den (jag ger inte upp så lätt), men vem kan få mig att läsa fler?

4 kommentarer:

Morgondimma sa...

Jag har läst totalt 3 eller lyssnat på ska jag säga och det är en synnerligen tråkig uppläsare, så att läsa själv är nog att föredra i det här fallet. Men gillar du inte denna så lär du inte gilla de andra..

Baba sa...

Okej. Jag misstänkte det. Det finns så många andra bra författare, så det gör inget.

Prinsessmamman sa...

Min bättre hälft fick den i present förra året, läste ut den, men det var inte mer... Han tycker den är psycho... mycket märklig och kommer nog inte läsa fler...

Själv håller jag på med Kajsa Ingemarssons "Den ryske vännen", inte alls som hennes andra tre, men det är ju kul med lite omväxling av samma författare... Iofs hade jag hellre sett att hon skrivit alla sina böcker i samma genre som de första, för vill jag ha denna typen av bok finns det ju alltid andra författare som skriver såhär! =)

Anonym sa...

Jag har ett annat ärende som jag hoppas är OK för dig. Jag har "utmanat/taggat" dig i min blogg om vanor och ovanor.