måndag, januari 09, 2006

GI-girl

Jag äter mat med lågt glykemiskt index. Inte Atkins, inte stenålderskost, inte som en kortsiktig diet. Det är mitt nya sätt att äta och leva. Ett helt naturligt och självklart sätt, som diabetiker redan praktiserat sedan länge. Det går ut på att hålla blodsockret på en jämn nivå.

Visst har jag gått ned några kilo, men framför allt är jag nästan aldrig hungrig eller sugen på sött. Det där hemska suget på eftermiddagarna när jag kunde stoppa i mig vad som helst som var sött finns inte längre. Det är ett litet mirakel och den stora vinsten.

Vem behöver ett halvt kilo plockgodis när man får äta lite god ost och dricka några glas vin? Vem behöver vitt, luftigt bröd när man har vant sig vid rågbröd, som är förvillande likt barkbröd, och tycker att det är gott?

Det bästa är att det är ganska lätt att följa, även när man äter ute. Och det kommer mer och mer i affärerna. Idag har jag köpt hela dinkelkorn till exempel. Det visste jag inte vad det var för två år sedan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle jag vilja veta mer om. Finns
ngn bra bok i ämnet?

Cissi

Baba sa...

Ja. Allt av Fredrik Paulún och Ola Lauritzson. Rätt mycket att sätta sig in i, men sedan går det som en dans. Lycka till!