onsdag, januari 25, 2006

Överintendent Dalziel

Igår kväll läste jag ut min åttonde bok av Reginald Hill, min engelske favoritdeckarförfattare. Jag har skrivit om honom förut. Här är en artikel om honom. Jag gillar hans odräglige överintendent Dalziel och det är också hans repliker jag skrattar mest åt. Igår på pendeltåget fnissade jag åt den här, som han levererar efter ett inbrott: "Det första du ska göra är att byta låset. Det du har nu kan ju en efterbliven papegoja peta upp."

Han skriver inga psykologiska spänningsthrillers, Hill, men underhållande deckare med rappt språk. Jag tänker att de måste vara ännu mer briljanta i originalspråk, så jag får nog läsa hans resterande 32 (han har skrivit över 40) böcker på engelska!

3 kommentarer:

Prinsessmamman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Prinsessmamman sa...

Nu ska vi väl ändå inte vara ambitiösa så vi kräks va?! Engelska?! Var kommer njutningen in då? När man måste koncentrera sig samidigt som man läser?!?! =)

Baba sa...

Är man språkmänniska så blir det svårt att låta bli.