söndag, januari 15, 2006

Årets första bok

Jag läser mycket. Inte som 2001, då jag läste 86 romaner, eller 2002, då jag var på min hundrade på nyårsafton. Det var de åren då jag hade en och en halv timmes resa till jobbet - enkel resa. På tre timmar om dan hinner man en del. Det var också några år innan jag skaffade bredband.

Idag har jag läst ut 2006 års första roman. Middlesex av Jeffrey Eugenides. Den var riktigt, riktigt bra. Ännu bättre än hans Dödens jungfrur/Virgin Suicides. Jag kan inte beskriva den bättre än att den har allt. Den började som en historisk roman, gled över i släktkrönika och slutade riktigt spännande, allt berättat av huvudpersonen som är hermafrodit. Ja, och så fick jag gråta en skvätt också, men det kanske säger mer om mig än om boken.

Jag älskar verkligen att läsa. Jag tror banne mig jag ska börja med begränsad datatid så jag hinner läsa mer.

2 kommentarer:

Tina sa...

Underbar, jag vet! Blev årets bästa bok för mig 2005! Grät faktiskt också en skvätt. Tokälskade även Virgin Suicides.

Själv är jag just klar med årets 3:e bok...

Baba sa...

Om du också grät, så är det kanske inte bara jag då :)