onsdag, maj 16, 2007

Samlarsporter

I förrgår spottade jag nummerplåt 583. En liten avcheckning kanske kan vara på sin plats, så här på andra sidan mitten. Jag skulle inte kunna sluta titta nu, det har blivit en vana, men så pass mätt har jag blivit att jag har svårt att se att jag skulle börja om efter 999.

Jag hörde om en ännu galnare samlarsport. Den går ut på att man ska samla ihop en hel kortlek, 52 kort. Det var en tävling omgärdad av regler. Man får inte ta en hel kortlek på ett Black Jack-bord till exempel, eller ens en hel halv som någon kastat ifrån sig i vredesmod. Man får inte knycka spader knekt eller ruter fyra hemma hos en polare, bara för att man behöver just de korten. Jag, som inte kan minnas att jag någonsin sett ett enda ensamt spelkort ligga och skräpa tycker att detta verkar vara en extremt svår sport, men prova gärna. Nån som hört talas om andra spännande samlarsporter?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många år sen var det du började med de där nummerplåtarna egentligen?
Är det inte dags att sluta nu...?

Baba sa...

Innan 999!? Är du galen? Jag har ju hållit på sedan julen 2003. (men räkna bort månaderna då jag var nyopererad i ögonen och befann mig i dimmans mjölkvita töcken)

Är det inte dags att du börjar... :)

Anonym sa...

Jag och min kille/sambo/partner har en rolig samlarsport för långa resor i bil.

Rådjurstävling.

Det gäller att hitta flest rådjur (kanske hörs på namnet) och naturligtvis vara först med att hitta djuren.

Efter några resors tävlande, kom vi fram till att om man ser en älg är det värt 25 rådjur!

Förra resan hem från födelsestaden lyckades jag "spotta" 3 älgar!!!!
Jag kan säga att jag vann tävlingen den gången, trots att min kille hann se 2 älgar till inom loppet av några minuter!

Baba sa...

Då kan jag vara med för jag har en 3-4 rådjur som bor i kvarteret och brukar skrämma mig/som jag brukar skrämma ibland.