torsdag, maj 10, 2007

Bulk-Baba

Jag åt förra veckan tillsammans med ett salsagäng. Killen som hamnade bredvid mig är en smal snygg-och-vet-om-det-kille. Han beställde en ceasarsallad för som han sa, och jag citerar ordagrant: "Jag deffar." Jag trodde verkligen att han skojade, men det gjorde han nog inte, för nästa gång han öppnade munnen sa han "Beach 2007.". Jag tittade på honom för att se om han log och visade att hans uttalanden dröp av självironi, men icke. Sedan berättade han att det var han och fyra killar som körde deffar-tävling inför sommaren varje år och de hade gjort det i 10 år. Det var ju ganska kul att hålla en sån tradition vid liv, även om jag personligen tycker att det finns skojigare saker att tävla om.

Men jag blev lite inspirerad. Jag måste deffa. Den här våren har inte varit sig lik. På höstarna brukar jag gå upp lite, men det tröstar jag mig med att det är stenåldershullet man måste ha för att klara den bistra vintern. På vårarna, däremot, har jag alltid gått ner. Fast inte våren 2007 tydligen. Det är inte så att jag gått upp jättemycket, men vinterspäcket hänger liksom kvar. Det är alltså läge att deffa. På Wikipedia lärde jag mig just att motsatsen heter bulk. Så det är alltså bulkat jag har gjort hela vintern. Låter faktiskt lite äckligt.

Jag vet varför också. Jag är stressad och trött och inte så lite missnöjd med ett och annat. Inte så att det är storkris på något speciellt område, snarare lite småkris på många fronter. Det är för mycket just nu och då förfaller jag till dåliga vanor för att jag inte orkar och bristen på ork som jag får av att ha dåliga vanor leder till att jag inte orkar bryta spiralen och skaffa goda vanor. Voilà, så skapas en ond cirkel.

6 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

deffa it is..

låter tråkigt.. men resultatet kanske stärker självkänslan..

hur gör man??

Baba sa...

Jag vet inte, men jag tänker försöka ta en sak i taget. Minska på kaffet, trappa ned på okynnesätande, bara ta en portion mat, promenera, dricka mycket vatten.

Det är det eller börja gå i byxor med resårmidja och vida lår. :)

Kristin Jakobsson sa...

Att dricka te när jag vart sötsugen har hjälpt mig. + de andra sakerna du skrev då, hehe. Jag har gått ner 7 kg sen februari. Detta är ju tyvärr inget som du kommer att se eftersom jag förmodligen gått upp 15 sen vi sågs senast ;)

Baba sa...

Tack för tipset klikliklo, men jag är ingen te-fantast. Jag tror dock på att om man minskar sockerintaget så minskar beroendet. Sorgligt nog tror jag att jag har ett sockerberoende!

Blir kul att ses snart.

Prinsessmamman sa...

Känner igen det där. Jag går alltid upp i vikt i februari-mars och sen är det segt att gå ner igen...

Baba sa...

Och det är det som är det nya konstiga! Jag brukar gå ner i februari-mars...