tisdag, juli 25, 2006

Kärlekens historia

Kärlekens historia av Nicole Krauss (ISBN 91-85251-12-7)
Det här är en av de böcker jag lånade på Alviks bibliotek i början av sommaren. Jag hade inte hört talas om varken boken eller författaren tidigare, men den stod i "Återlämnat idag"-vagnen och baksidestexten såg lovande ut.

Jag började läsa. Det var en rolig farbror vid namn Leo Gursky, som var berättare. Det han berättade var ändå en ganska sorglig historia om sin förlorade ungdomskärlek, flykten från Polen under andra världskriget och sitt ensamma liv i dagens New York. Jag började precis lagom bekanta mig honom och hans sätt att se till att bli sedd varje dag, så han inte ska dö en dag när ingen har sett honom, när boken får en ny berättare.

Då läste jag snopet om baksidestexten och undrade om jag fått en novellsamling istället för den roman jag trodde det var. Nu var berättaren en fjortonårig flicka. Flickan heter Alma efter romanfiguren i en bok som heter "Kärlekens historia" som hennes pappa gav till hennes mamma.

På något magiskt sätt hänger Almas och Leos liv ihop och jag tyckte emellanåt att boken var väldigt förvirrande, men sedan började jag tänka på den nästan som en pusseldeckare. Sedan började jag bli rädd att den skulle vara som en del böcker är - de börjar storstilat, men planar ut och slutet blir pannkaka, i värsta fall förstår man det inte. Men tack och lov. Alla mina frågetecken rätas ut och jag förstår.

Jag blev glad och melankolisk av boken och den sitter kvar i mig. Den är skriven på ett annorlunda sätt och innehåller ytterligare berättarröster i kortare kapitel. Det skulle kunna bli spretigt, men gör tvärtom historien starkare. Om jag ska likna den vid någon annan bok så är Middlesex av Jeffrey Eugenides den som jag närmast kommer att tänka på. Och jag ska läsa om båda böckerna!

4 kommentarer:

Tina sa...

Middlesex är ju en av mina absoluta favoriter (min bästa bok förra året) så jag måste kanske läsa den här.

Baba sa...

Det tycker jag! Den här är uppe och nosar på pallplats 2006 för min del i alla fall.

Anonym sa...

Tack för dessa båda boktips! Börjar bli mätt på mina sommardeckare nu...

Baba sa...

Mycket nöje! Hoppas du gillar dem.