måndag, januari 15, 2007

Undersökt

Jag hade hemligt telefonnummer förut, men när jag flyttade och bytte teleoperatör så sjabblade de bort det och jag har inte orkat krångla. Detta medförde naturligtvis att det inte dröjde länge förrän det började ringa massa försäljare och undersökare hem till mig. Varje gång tänker jag att jag ska anmäla mig till NIX-Telefons spärregister, men det blir aldrig av och tur är kanske det för idag hade jag riktigt skojigt!

Jag hade precis kommit hem från jobbet när telefonen ringde. Det var en kille från Synovate Temo. Hade jag tid att svara på några frågor? Jo, snäll som jag är så tänkte jag att det kunde vara kul för killen att inte få luren i örat. Han frågade faktiskt efter mig med namn. Annars brukar de be att få prata med "den person i hushållet som är mellan 18 och 55 och betalar räkningarna" eller något i den stilen (den personen har jag också frågat efter). En gång råkade jag ut för en lång utfrågning om några tester för att det till slut skulle visa sig att jag inte passade in i någon målgrupp om jag inte vore yngre, äldre eller ingick i ett par.

Killen idag hade dialekt (småländska?) och lät som om han ringde långt ifrån så jag fick fråga om rätt många gånger så stackaren fick rapa upp hela formuleringarna igen. Dessutom hade han nog inte räknat med att få förklaring till svaren och förslag på andra valalternativ. Han har ju aldrig sett mig svettas över enkäter med flera svarsalternativ. Jag är inte den som bara sätter ett kryss och går vidare...eller jo, om det inte finns någon annan möjlighet, men nu fanns ju han...
Det roligaste och det som fick mig att fundera var ändå frågornas karaktär. Snacka om blandat: Han började med lite personfrågor. Därefter frågade han vilket parti jag skulle rösta på om det vore val idag. Sedan kom rätt många frågor om år 2011 och de nya bestämmelserna kring att alla ska ha sin brevlåda som postfack i trapphuset eller utomhus. Det kändes som om det var huvudsyftet med hela intervjun, men så bytte han ämne igen till en hälsofråga kring en åkomma som drabbar många och särskilt vintertid - nämligen mjäll! Hade jag haft det de senaste 4 månaderna och vad skulle min åtgärd vara. Efter denna lilla fråga kom några frågor om rök- och snusvanor, huruvida jag skulle kunna tänka mig att börja snusa till exempel. Jag valde mellan "absolut inte" och "inte". Intervjun avslutades med blandade småfrågor igen (varför inte ta dem tillsammans i början), bland annat årsinkomst. Jag sade min månadslön och att jag hade räntor så fick han räkna ut det själv. Vem springer runt och vet sin årslön på fastande mage?

Nu tror jag att jag måste äta.
Sedan ska jag ringa NIX.
skojigt var det inte!

6 kommentarer:

Tina sa...

Jisses, du har väl insett att det kommer att stå en psykopat utanför din dörr i morgon som gillar såna som absolut inte snusar, aldrig har haft mjäll men skulle behandla det med ramlösa, skulle ha röstat på Kalle Anka-partiet, som tycker synd om brevbärare som måste springa i trappor och som tror att 2011 blir det året då vi övergår till svävare istället för bilar och åker till månen på semester!
:-)

Baba sa...

Mm, du får det att låta så mysigt! Och pratar småländska gör han också. Fast min årsinkomst kan ha avskräckt.

Prinsessmamman sa...

Speciellt roligt är det med alla som ringer och det verkligen hörs att de läser innantill! Vi har haft NIX sen lillasyster föddes men vissa ringer ändå. Hur kommer det sig?!

Baba sa...

Jag tycker också det. Särskilt när samtalet inleds med en jättelång harang och när man själv får en syl i vädret är allt man vill säga: nej tack!

"A Peaceful Warrior" sa...

Häromdagen blev jag uppringd av en bank angående pensionsfonder eller något sådant...PÅ MOBILEN!!! Då har det gått för långt.

Baba sa...

Jag vet! Jag blev uppringd på mobilen en gång angående mitt mobilabonnemang. Efter en lång förklaring från försäljaren sa jag vilken operatör jag hade och då kunde jag tyvärr inte byta till dem. Har man inte register för att se sånt så man slipper störa folk i onödan?