måndag, januari 29, 2007

Optimal tankning

I över 3 år har jag jobbat med folk som ofta är hemma och vårdar sjuka barn, är borta själva, åker till fjällen/New York/Thailand eller jobbar 80%. Och jag är alltid frisk förutom mina ögonoperationer och dem planerade jag in så hänsynsfullt jag kunde.

Efter sommaren gick jag och pratade med min chef om att ta tjänstledigt ca en dag i månaden. Jag tänkte ha det som förebyggande åtgärd, andningshål och morot under hösten. Sedan fick jag lära mig en läxa: Om man inte bokar in de där datumen så är det alltid någon eller något som hinner före. Med denna svidande erfarenhet och bara 2 lediga dagar på 5 månader skred jag till verket och bokade 6 dagar fram till semestern medan kalendern ännu hade oskrivna blad. Bra gjort, Baba!

Så imorgon är jag ledig. Lyx! Jag har lite olika tankar om vad jag vill göra. Till exempel gå till något hotell, varför inte Grand, och käka frukost i flera timmar. Det ska jag göra närmare våren och gärna tillsammans med någon. Sedan var min plan att åka och simma och basta. Helkroppsmassage var jag på en av de där lediga höstdagarna och det går jag gärna på igen. Så där håller jag på och det är inte helt fel att ha en plan, men just nu känns alla idéerna som ett litet måste när hela vitsen med att ta de här dagarna var att eliminera alla måsten och borden...

Nu sitter jag här och undrar om jag inte bara ska sova tills jag vaknar av solens strålar och sedan göra exakt vad som faller mig in.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så klokt av dig att unna dig lediga dagar! Man ska försöka ta hand om sig, och det verkar du ju ha full koll på. :-)

Baba sa...

Full koll vet jag inte, men jag ska inte sticka under stol med att jag är nöjd med att jag tar hand så bra om mig själv! Tack!

Prinsessmamman sa...

Låter ju fantastiskt skönt! Jag har varit på jobbet 12 timmar i sträck idag... Godmorgon mammas prinsessor... godnatt mammas prinsessor... urk...

Baba sa...

Ja, det är att rekommendera! Himla skönt med ett avbrott när allt spinner på.