söndag, januari 21, 2007

Baba i nostalgi

Jag gick igång på tema snö märker jag. Var tvungen att scanna in den här bilden ur min barndoms fotoalbum. Det var nog inte så skönt , men tänk när man kom in när det började mörkna. Kinderna var rosiga, lovikavantarna, muddarna på bävernylonoverallen och håret fullt med små snökockor. Jag minns lukten av blöta strumpor och fodret i allväderstövlarna. De var i plast med formpressade "sömmar" utanpå, så de skulle se ut som läder. Inuti luktade de ungefär som sur disktrasa. Jag kan inte minnas att jag brukade frysa. Nu fryser jag jämt av vintern. Minnet är förskonande. Det bleker det som var mindre bra. Sedan kom man in och och fick ångande potatis- och purjolöksoppa och limpmacka...










Skulle tippa att bilden är från vintern -77. Klicka på den så blir den lite större och man kan se bävernylonen i all sin prakt. Jag hade tyvärr ingen bild på mina allväderstövlar...

7 kommentarer:

Cissi sa...

Härliga bilder! Bävernylon is still going strong, hälsar småbarnsmamman!

Tina sa...

Är inte något stort fan av snö, men även jag tyckte att det var dags. Blev glad när jag såg all snö idag. Hann precis fota några fina bilder på min uteplats där snön låg så fint på mitt träds grenar innan puckad småbarnsmamma (inte fr b-mal) ruskade på trädet så all snö föll av!

Baba sa...

Himla praktiskt material, bävernylon! Finns det för vuxna 2007?!

Jag tänkte väl att TILL OCH MED DU skulle tycka att det blev ljust, vintrigt och fint med lite snö :) Fast jag är glad att jag inte har någon bil att skotta fram...

Prinsessmamman sa...

Ni är er lika, både du och lillebror!! Ja, tänk så mysigt det var... minns också alla snö"kockor" som hängde i muddarna. Jag hade mammas hemstickade mössor och det KLIADE!

Baba sa...

De var helt "värdo" att krama snöbollar med, lovikavantarna.

"A Peaceful Warrior" sa...

Apropå snötemat...du kollade väl in länken som jag publicerade angående snökristaller? ;)

Baba sa...

Inte länken (än). har bara sett bilderna. Fantastico!