torsdag, januari 11, 2007

Samkuverterat besked

Å, jag älskar verkligen ord och hur de kan användas! Särskilt lite tillkrånglade, byråkratiska ord som folk svänger sig med eller sammansatta ord som jag i och för sig begriper, men aldrig skulle komma på tanken att sätta ihop själv. Till dags dato har nog ordet kontraintuitivt legat högst på listan. Så, idag, fick jag brev från banken med underlag för deklarationen och minsann om inte de samkuverterat mina årsbesked! Det har jag aldrig hört förut och lyckas vara ett ord som både är krångligt bankmässigt och lustigt sammansatt. De kunde ha skrivit "så får du alla dina årsbesked i samma kuvert"...

12 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Fniss! Otroligt så de får till det! Prinsessmoster och jag har haft en språkdiskussion idag. Hon har en kollega (vuxen kvinna, 30+) som inte kan säga ungefär utan stod på ett föräldramöte och sa "junefär" junefär 17 gånger! Svenska språket är underbart!! =)

Baba sa...

Eller hu? Patronizing är bara förnamnet (från bankens sida).

Den där kollegan - man undrar om hon inte vet hur det stavas eller om det är att hon själv inte hör att hon säger så. Jag vet massor av folk och journalister som "interjuvar" hela tiden.

Prinsessmamman sa...

Just "interjuvar" var ett av de andra orden vi diskuterade. Sen vet jag flera i min närhet som säger "sitvation"...!??!!??!!??!

Baba sa...

Och asseptera.

Prinsessmamman sa...

Ejenkligen och ordenkligt!

Anonym sa...

För övrigt vill jag bara tala om att man kan "premunera" på olika tidningar! Men då får man se till att man har lite av lönen kvar, så att man inte "övertrakasserar" kontot!

Baba sa...

Nä, det vore hemskt. Då måste man kanske visa sin "legimitation" eller "indentitetskort"... :)

Tina sa...

Några av mina favoriter:

"Man ska inte dra alla över en kant."
"När kommer den där brittiska sommaren egentligen?"

"A Peaceful Warrior" sa...

Jag har jobbat på kafé en del i min ungdom och fick då ju höra en hel del beställningar bla på "café expresso". Kan inte låta bli att dra på smilbanden lite då.

Kafét låg i ett sk överklassområde och allt som oftast kunde det komma in lite småkaxiga, trendiga, coola typer med en massa attityd (läs självmedvetenhet) och beställa varsin café latte. För att skoja till det lite så kunde jag ibland, om jag var på humör, med glimten i ögat snabbt fråga om de ville med eller utan mjölk...
Alltid lika kul att se den tidigare coola fasaden snabbt rasa, i deras tveksamhet när de var tvungna att tänka efter ett par extra gånger. Det hände ju faktiskt att man fick som svar..."ja, eh, uhm, ta utan". =)

Nja lite småtaskigt kanske men jag tyckte vissa kunde behöva komma ner på jorden ibland, haha.

Tänkte annars tipsa om en skön sajt där det finns en hel del "gamla" ord som definitivt förtjänar att komma till användning och dammas av. Svenska språket är faktiskt, så mycket riktigt underbart...om vi låter det vara det.

länken: http://www.braord.se/

Baba sa...

Tina: hihi!

apw: Man kan använda språket till mycket! Tack för rolig länk! Nu kommer jag kanske att "bli tvungen" att använda några av de spännande orden :)

"A Peaceful Warrior" sa...

Hej igen!
Ville bara tipsa dig om en jättekul blogg, nämligen "språkpolisen"
(http://sprakpolisen.blogspot.com/)

Hon har en massa otroligt sköna bilder och inlägg angående språkförbistring på olika plan. Värt att kolla in om du nu inte redan har gjort det... =)

Baba sa...

Tack. Har hört talas om den, men ej varit där än. Ska genast skynda dit.