tisdag, januari 09, 2007

Årets tema

Det har inte varit helt lätt att hitta ett tema för året. Jag måste inte ha något, men det känns bra att formulera en rubrik, en slogan eller ett ord som jag håller som en fana framför mig hela året. Förra årets passionstema är jag riktigt nöjd med och jag vill fortsätta på den linjen. Övergripande livstema är ju att leva livet och att fånga nuet, möjligtvis att vara mer nöjd med vad jag har och att leva i acceptans. Det är lite grann teman på samma ämne.

Efter att ha tillbringat de sista lediga dagarna av julledigheten med att gå igenom gamla anteckningar, sparade artiklar, lösa lappar och listor kom jag fram till ett passande tema. (Det här med att skriva listor är ett verkligt gissel, som jag kanske kan skriva ett helt eget inlägg om :)) I kombination med att jag lider av kreativ förstoppning och inte tycker att jag kommer loss med det jag verkligen vill göra blev årets tema:

Agera mera eller Agera istället för att planera.

Just do it! Jag har tagit mina första stapplande steg mot att bara ta itu med saker som jag haft stående på att-göra-listor hur länge som helst. Hämmande listor har jag slängt bort! Det är inte så svårt. Det innefattar också att hoppa på spontana saker. Strax före det här året började åkte jag förbi ett karaokeställe tillsammans med en vän som föreslog att vi skulle gå in och dra några låtar. Vad säger jag, den stora planeraren, som tycker att det låter som en bra idé på papperet? Nej! Det är det slut med nu. Det är här och nu som räknas! Imorgon kanske det är för sent.

Inga kommentarer: