tisdag, januari 30, 2007

Mormor

Har precis pratat med min lilla mormor. Jag är så himla glad och tacksam att hon finns och att hon trots sina 87 år är så pigg och tänkande. Det känns som om vi är jämngamla och då menar jag snarare att vi möts någonstans närmare 37 än 87 :)

Det finns vissa saker som vi nästan alltid avhandlar:
- Hälsa och blandade småkrämpor. Hennes begränsade syn och hörsel. Min status brukar också efterfrågas.
- Mat. Inte idag, men nästan alltid om vi pratas kring middagstid så frågar hon vad jag ska äta. Hon är själv väldigt noga med att äta ordentlig och lagad mat, så hon vill nog kolla mig, vilket hon irriterande nog gör rätt i...
- Ensamhet. Hur tråkigt det kan vara att vara änka/singel och hur skönt det är att vara änka/singel. Ibland berättar hon om karlar (mest gamla änkemän) som är efter henne, men som hon inte vill ha. Hon är den enda som kan fråga mig "Hur har du det? Har du träffat någon trevlig man?" utan att jag går igång.
- Aktiviteter. Hon har alltid något på agendan (idag skulle hon åka till vårdcentralen och få en doppsko till sin käpp, ett flera timmar långt äventyr med länstrafiken). Och hon brukar poängtera att hon har ringt flera gånger men att jag aldrig är hemma!
- Hur glada vi är att vi har varandra och att vi tänker på varandra ofta.
- Politik (hon mest). Hur svårt det är för pensionärerna, vilka PRO-protestlistor hon skrivit på och hur hon nog skulle ha velat bli politiker, till exempel finansminister. Där är hon mer av MorrMorr än mormor.

Puss på dig lilla gumman!

6 kommentarer:

Cissi sa...

Hur har lediga dagen varit hittills? Njutit?

Baba sa...

Det kan du fethaja! Jag fick min soliga morgon, har fikat på stan och tagit det lugnt.

Anonym sa...

Vad härligt ni verkar ha det tillsammans, du och din mormor! Min mormor lever tyvärr inte längre.

Baba sa...

Ja, jag är glad att hon är så pigg. Farmor lever också och är lika gammal, men hon bor på ett äldreboende för dementa och jag träffar henne aldrig. Det är hemskt, för hon är borta fast hon finns.

Prinsessmamman sa...

Saltet har förlorat sin sälta - var det inte hon som sa det? Jag brukade citera henne förr så nu retar prinsesspappan mig med det så fort jag säger att jag faktiskt saltat mycket trots att det inte känns!! =)

Min mormor fyllde 91 i julas... hon börjar bli glömsk, till allas fasa. Hon ska alltid vara som hon varit ju...

Baba sa...

Jo, det är min lilla mormor, det! jag kör också med det uttrycket, senast idag faktiskt :D