söndag, januari 28, 2007

Perspektiv på problemen

Kay Pollak var gäst i P3 i morse. Han pratade om att välja glädje (som en av hans böcker heter). Jag har läst hans böcker och han menar att man har ett val vad man ska tänka om saker och att det i sin tur påverkar vilka känslor man får. Ett knep som han lärde ut var att man skriver ned 5 saker som man blir irriterad på av "osten är en skidbacke igen-karaktär" på en lapp. Sedan ska man sätta upp den här lappen på till exempel sin garderobsdörr och snart kommer man att märka att de där sakerna inte retar en så mycket längre.

Jag tänkte att jag skulle komma på 5 saker, men det mesta tyckte jag inte retade mig så mycket eller så kunde jag göra nåt åt det, eller har redan gjort nånting åt det. Jag fryser jämt på jobbet - så jag har skaffat massa varma tröjor, halsdukar och innetofflor till exempel.

Sedan kom jag på 5 saker och mer än det och då kände jag mig strax inte lika duktig och framgångsrik i min strävan att välja glädje...

1. Folk som inte har gångtrafikvett eller koll på sina medmänniskor utan går in precis framför mig, tvärstannar eller går rakt in i mig på folktäta platser.

2. Funktioner i datorer som ställer till massa problem för att sedan återgå till att fungera hur bra som helst och jag vet inte ens vad jag gjorde rätt.

3. Folk som smaskar när de äter. Särskilt irriterande om det är på platser där jag inte tycker att man ska äta, på tunnelbanan eller precis i mitt öra. Överdrivet tuggummituggande kvalar även in i kategori 3.

4. Att det blir dammigt så infernaliskt fort. Särskilt i vårsolens sken.

5. Att jag retar mig på de här sakerna irriterar mig, när det är fred i landet, ingen överhängande fara är nära (vad jag vet) och jag lever i ett i-land.

Jag ska banne mig läsa om "Hetsa inte upp dig över småsaker" av Richard Carlson!

6 kommentarer:

"A Peaceful Warrior" sa...

Haha...jag håller så väl med dig. Vi är rätt lika på många sätt har jag upptäckt.
Dina inlägg är så bra och klockrena betraktelser över tillvaron och dess små nyanser. Jobbiga som trevliga...

Richard Carlsons böcker har jag också funderat på att ta med i min boklista. Har dem i alla fall i bokhyllan...
/T

Baba sa...

Tack! Jag märkte tydligt när jag skrev inlägget hur jag gick från en glad känsla (över att inte reta mig på så mkt) till en mer sur känsla när jag kom på att jag retar mig på massa småsaker. Man ska tänka på roliga saker!

Lägg till Kay Pollaks böcker om du inte har dem. Väldigt lättlästa och praktiska.

Anonym sa...

Punkt 3 har jag också jättesvårt för. Jag hra svårt att låta bli att störa mig på smaskandet. Har ingen talat om för dem när de var barn att man ska tugga med stängd mun...?!

Baba sa...

Pallas: Det är bara okej om man har lösgom (och det har bara 3% av Sveriges befolkning hörde jag nyligen) eller är under 3. :)

Anonym sa...

Bra siffra att kunna. Jag lägger det till mitt förråd av värdelöst vetande! :-)

Baba sa...

:D