onsdag, juni 27, 2007

Snyggare poliser

Vibafemba har en låt som heter Snyggare poliser. Texten är av Wille Crafoord och musiken av Stevie Wonder. Bland annat ingår dessa rader i texten:

Jag är så less på denna pösmunksjargång, den
som har klass behöver ingen batong
för vill ni veta vad jag verkligen tror:
det krävs snyggare poliser

Och jag kan inte annat än hålla med! Jag har tänkt på det flera gånger den senaste tiden. För det första är polisbilarna fruktansvärt fula. Visst är det bra att de syns, men vem har kommit på att de ska målas med neongul överstrykningspenna? Det blir bara mer och mer gult också, tycks det mig. Jag är ledsen, men jag kan inte ta dem riktigt på allvar. När jag var liten körde poliserna omkring i strikta, snygga svartvita bilar och på sidan stod det POLIS i vita bokstäver över det svarta. Tjusigt! De syntes utan neonfärg.

För det andra ser polisernas uniformer ut som något mellanting mellan militärstil och fritidsklädsel. Ursäkta mig, men de där byxorna med alla fickor nedstoppade i ett par kängor. Man ser ju inte skillnad på polisen och huliganerna! Nä, tacka vet jag 70-talets polisman i svart kostym med skolpolisbälte, keps och vita handskar. Och förlåt en hemskt dålig ordvits, men gärna polisonger också!

Inte undra på att folk helt verkar ha tappat respekten för polisen.

2 kommentarer:

Tina sa...

Blev idag omkörd av två polisbilar som svängde så däcken skrek och med sirenerna på för fullt. Det visade sig vara två civila polisbilar. Två riktigt rostiga rishögar av varianten skåpbil! Inte så snygga...

Hur gör förresten civila polisbilar med sirenerna? Så där coolt som i amerikanska filmer när de sticker ut handen genom sidorutan och fäster dem på taket i full fart?

Baba sa...

Jag tor de gör så.

Jag har sett flera polisbilsgrejer i tidningen och på stan sedan jag skrev det här inlägget...spooky. Jag kanske har gått och blivit synsk!

Jag såg en mörkblå piket med i det närmaste handskrivna bokstäver i onsdags t ex.