onsdag, juni 13, 2007

Egna traditioner?

Jaha, det blev en skolavslutning utan "Den blomstertid" för att den innehåller ordet Gud och för att vi ska skapa våra egna traditioner på vår skola...

Så istället sjöng vi "Nu grönskar det". Där sjunger man om att var dag är som en gyllne skål till brädden fylld med vin, men det är väl okej så länge vi inte nämner Gud...

Jag tycker inte att någon av låtarna är hemsk eller diskriminerande, kränkande eller att de uppmanar till fylleri, men kan inte gamla och nya traditioner få samsas sida vid sida så alla får sitt? Jag blir bara så trött! Jag känner mig faktiskt lite rotlös. Vart ska jag vända mig för att få det jag vill ha? Börjar jag bli gammal? Är jag konservativ? Nä!

5 kommentarer:

Tina sa...

Hos oss sjöngs det Leksaksaffären och Jag ska aldrig sluta älska dig från Livet är en schlager...

Vi fick visserligen sjunga Den blomstertid, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om att 7-åringar sjunger Jag ska aldrig...!

Baba sa...

Ur led är tiden... kanske börjar vi ändå bli gamla. Jag tycker inte ens att "Sommaren är kort" passar in och den är väl nästan allmänt vedertagen nu.

Sabina sa...

Men va, va ,va får man inte sjnga den blomstertid på skolavslutningar längre???
Vad är det för ljushuvud som har bestämmt det??

Prinsessmamman sa...

Den blomstertid hör ju till!! Går inte utan den! Fast på vår skola har vi bytt ut I denna ljuva sommartid mot Du ska inte tro det blir sommar...

Baba sa...

Sabina och Prinsessmamman: Jag tycker också att den är självskriven!