lördag, juni 16, 2007

Bestsellers

Jag är av naturen skeptisk till så kallade "bestsellers". Absolut inte för att jag nödvändigtvis måste läsa "smal" litteratur, verkligen inte. Jag är nog snarare rädd att bli besviken när jag hört för mycket om hur bra en bok är. Jag var nog sist i Sverige på att läsa Da Vincikoden och nu lagom till att Stieg Larssons tredje bok kommit ut har jag äntligen börjat på Män som hatar kvinnor.

Det gick lite trögt i början. Jag läste cirka en timme per kväll, vilket inte är en snabb hastighet för mig när jag finner behag i en bok! Det var mycket förklaringar och utvikningar på områden som jag inte klassar som intressanta, men nu har jag läst hela eftermiddagen och kvällen och kommit över mitten och befinner mig i drivet. Jag spår att den blir utläst innan jag sluter mitt onda öga (och det andra) inatt, eftersom tv i vanlig ordning bjuder på en urusel lördagkväll. Ska bara äta nåt för jag upptäckte att klockan visst var över åtta! Och jag som tänkte tagit några salsasteg ikväll...

Ett roligt citat ur den annars småvidriga boken kommer från en t-shirt som Lisbeth Salander drar på sig på sidan 325. Det är säkert inte Larssons men jag har aldrig hört det förut: "Armageddon was yesterday - today we have a serious problem."

Uppdatering 00:10: Jag sa ju att jag skulle läsa ut den innan jag somnade! Jag kan bara konstatera att det var en bok som förtjänar bestsellerepitet. ISBN: 91-7001-368-3
Klar fördel med att vänta så här länge med att läsa den är ju att jag inte behöver vänta på nästa bok, eller den tredje för den delen.

2 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Ja, visst var den bra! Jag läste den i maj! Sträckläste närapå. Gick inte att lägga ifrån sig. Sen kom flytten emellan och nu håller jag på med Marian Keyes nya för att få något lite lättsammare som går att lägga ifrån sig när man blir för trött. Nu har jag 100 sidor kvar i den och sen blir det Stieg igen!!

Baba sa...

Jag måste lägga vantarna på den snarast!