tisdag, juni 26, 2007

Möjligheter

Envishet är en egenskap som kan vara både en tillgång och något som kan ligga en i fatet. Jag har denna egenskap och med tiden tycker jag mer och mer att den verkar som en tillgång i mitt liv. Jag skulle snarare kalla den för målmedvetenhet. Det klingar mer positivt än envishet och förklarar samtidigt vad det går ut på. Att vara medveten om vilka mål man har. Ett av alla mina motton är: "Ingenting är omöjligt!" (alternativt den något dämpade versionen: "Det mesta är möjligt!") Varpå vissa lustigkurrar replikerar: "Har du försökt svälja ett paraply och sedan fälla upp det?".

Skämt åsido tror jag att det mesta är möjligt, men det handlar om att handla och inte bara sitta och önska. Jag har fått det bevisat för mig flera gånger under den här våren. Mycket handlar om "hindersprövning", helt enkelt, att ta reda på om det föreligger några hinder och sedan bryta ned dem. Det är så mycket man kan påverka själv genom de val man gör så att tanken svindlar. Ett annat av mina motton är: "Sikta mot stjärnorna - så når du kanske talltopparna." Då har man vågat prova och svingat sig ut. Även om det inte räckte hela vägen så sitter man åtminstone inte kvar i mossan på en sten.

Jag hade egentligen tänkt skriva om den målmedvetenhet och deckarnäsa jag använde för att ur pappersskräpet snoka upp delarna 6-8 samt 11-21 i DN:s följetong av Stig Larssons Luftslottet som sprängdes, för att sedan läsa delarna 1-5 samt 9-10 på hemsidan och slutligen se till att bli sommarvakt åt Disco-Nicks exemplar av boken under hans semesterresa, men jag har fler belägg för hur min målmedvetenhet varit mig behjälplig!

Som Lisbeth Salander skulle tänkt: konsekvensanalys!

4 kommentarer:

Anonym sa...

annars kan man ju köpa boken...

Prinsessmamman sa...

Läste ut nr 2 i morse. Har ägnat dagen åt att ragga tag i nr 3. Mamma och pappa har den. Jag får den på fredag. Läser "Brunstkalendern" i väntan på!!! =)

Tina sa...

Jag tror tom att man når stjärnorna om man siktar just på stjärnorna!

Baba sa...

Hej konsument! Jag försöker faktiskt spara på skogen (och plats i bokhyllan) :)

2:an var bäst tycker jag, men alla 3 var fantastiskt bra. Jag ville liksom läsa ut dem fort samtidigt som jag aldrig ville att de skulle ta slut.

Bra inställning där, Tina!