söndag, februari 18, 2007

Språkkonstapel Baba

På senaste tiden har jag av flera, av varandra oberoende personer, blivit tipsad om Språkpolisens blogg. Några gånger har jag varit inne och kikat, men idag plöjde jag igenom hela. De där personerna hade rätt. En blogg helt i min smak.

Irriterande med det hela är dock att upptäcka att jag stavar fel till schysst och att alla hjärtans dag ska stavas med litet a i alla. Schysst nog tänker jag inte ta någon som helst hänsyn till att schysst ska stavas shyst, sjyst eller möjligtvis juste. Det är för inarbetat för mig. Personligen tycker jag att shyst ser galet ut!

När jag skrev mitt inlägg på alla hjärtans dag blev jag faktiskt tveksam och slängde ett öga i DN. Där hade de skrivit med stort A - faktiskt! Nu vet jag dock bättre. Min nya husgud är Språkrådets hemsida. Det är verkligen inte lätt att vara källkritisk nu för tiden. Googlar man på ett ord får man upp allt möjligt och det mesta är ogranskat. De flesta träffarna är på bloggar faktiskt. Min "analoga" (av papper och med bokrygg) SAOL är från 1991.

Det bästa av allt är att jag har en aktuell liten språkstrid om huruvida det heter biblan eller bibblan. Jag är ivrig förkämpe för bibblan och jag har rätt enligt Språkrådet! (plats för segerdans) Det här är viktiga saker. Att sedan min mobiltelefon protesterar när jag vill skriva idag och inatt och inte i dag och i natt kan jag stå ut med, för jag vet ju att båda är accepterade. Jag talar dock inte om för samma mobiltelefon att den står för den rekommenderade stavningen. Istället lägger jag i tysthet in min stavning i ordlistan.

7 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Jag skriver också schysst, bibblan och idag. Allt annat måste vara fel!! =)

Baba sa...

Eller hur!? Heja oss! :)

"A Peaceful Warrior" sa...

Nej...sjysst ska det ju vara! ;) Bibblan är det väl överhuvudtaget ingen som skriver eller säger idag eller?

Baba sa...

Bra apw, du får vara med i motståndsgruppen! 2 s ska det vara. Ditt sch-ljud kan jag ha överseende med. :)

jovanna sa...

Hej, sjyst blogg;)Mysigt med en motståndsgrupp. Ska ni börja stava trisst med två s också?

Fast shyst var ju inte med bland SAOLs alternativ.

Bibblan håller jag å andra sidan med om, helt utan belägg dock. Vem säger att det ska vara biblan?

Prinsessmamman sa...

Jovanna - det måste väl finnas undantag från reglerna? Trist är så självklart med ett s, schysst behöver 2 för att det är ett så konstigt ord och vi är så vana! =)

Baba sa...

Jovanna: En småskolefröken född på 40-talet :)