lördag, februari 24, 2007

The Centralstationen

En anledning till den trötthet jag känner idag kan vara att Busen samtalade med mig från 06.10 i morse. Han inledde med orden "Är du vaken?" och en stund senare hörde jag honom säga att han inte hörde vad jag sa (antagligen för att jag typ sov!). Då sa jag att jag behövde sova lite till och han låg och filosoferade för sig själv, jag hörde att han mumlade lite ibland. Jag somnade naturligtvis inte om utan efter ett tag fick han krypa ner hos mig på madrassen och gosa.

Jag skulle ändå upp rätt tidigt och ta tåget hem till frissan. Suveränt att få en lördagstid där och skön behandling inklusive färg. Jag halvslumrade på tåget, vilket inte gjorde mig piggare, men sedan kom jag till Stockholms Central och där ägnade jag mig åt en av mina favoritsysselsättningar - kolla på människor. Jag köpte en stor latte och satt med denna täckmantel/uppiggande dryck och spanade. Det är så himla kul och varje gång jag gör det tänker jag att jag ska åka oftare till Centralen och sätta mig med ett block och bara skriva ned personskisser och låta fantasin skena kring vilka de är, var de kommer ifrån och vart de är på väg. Särskilt på en plats där människor möts och skiljs, ska någonstans eller kommer hem blir det en särskild dynamik. Jag gillade ju The Terminal - filmen där Tom Hanks bor på en flygplats och det är kanske ingen slump.

2 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

The Terminal är toppen!

Varifrån kommer du Baba? Gränsen mellan Småland och Halland kanske? Sysslesättningar borde väl kvala in i samma kategori som nycklen och cyklen?! ;)

Baba sa...

Oops! Ska genast ändra. Det var mina chat-fingrar som skrev det ordet, tror jag :)