söndag, februari 11, 2007

H2O

Vi har haft körhelg hela helgen. På väg till dag 1 slank jag in i en närbutik för att köpa en flaska vatten och jag skojar inte om det var en hel kyl med bara mineralvatten med olika smaker. Säg att varje fabrikat hade 7-8 smaker var. Detta fick mig att tänka 2 saker.

Tanke 1:
Vad jag är en tråkig vanemänniska som fortfarande alltid köper samma sort.

Tanke 2:
I många länder har de inte ens tillräckligt med vatten eller rent vatten. Vi har tagit upp hyfsat rent vatten, renat det, tillsatt mineraler (säkert tagit bort någonting), smaksatt det, hällt det på flaskor av plast i en fabrik och kört det i lastbil till affärer där folk jobbar med att ställa flaskorna i snygga rader i specialdesignade kylskåp.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Och vårt kranvatten är bäst i världen! Behövs inga tillsatser alls. Och alla dessa plastflaskor. Tillverkningen och alltihopa kan inte vara bra för miljön.

Tina sa...

Flera av smakerna smakar dessutom som läsk och inte som smaksatt vatten! Innehåller förmodligen mängder av E... och är helt onyttiga!

Baba sa...

Pallas och Tina: Håller ju med helt och fullt, som ni förstår.

Prinsessmamman sa...

Prinsesspappan gav mig en sodastreamer i höstas. Det känns betydligt bättre, att slippa släpa vatten från affären och att slippa alla transporter.

Baba sa...

Så kan du ju slänga i lite lime eller gurka om du känner för smaksättning!

Cissi sa...

Vi har också en sodastream, bästa köpet, vi använder den hela tiden!

Prinsessmamman sa...

Vi också! Varje dag!