fredag, april 06, 2007

Rappakalja

Nej - datorn ännu ej inlämnad, men...
Jo, jag är hos Busen med mamma och pappa och lånar deras dator.

Vi har spenderat långfredagkvällen med att spela "Mera Rappakalja". Det var länge sedan sist, men det är så himla kul. Det roligaste är att försöka gissa och utesluta vilka syrran och hennes sambo skrivit. Ibland är det omöjligt, både att veta vem som skrivit vad och vad som är rätt. Vem skulle kunna tro att "blädda" är västgötska för att leta efter bär i buske genom att böja undan grenar?! (tilläggas bör att vi är västgötar alla tre)

Om man får Casper på tärningen läser man istället förklaringen och deltagarna ska gissa ordet. Så här bjuder jag på två förklaringar och våra ord. Vilka är de rätta?

Förklaring 1: Hjälmtyp från 1700-talet.
a) strabask
b) protenic
c) morion
d) orta

Förklaring 2: Finlandssvenskt ord för hörn, vrå.
a) krype
b) lipsi
c) jukka
d) kamurka

Uppdaterat den 11 april med svar på ordtestet i årets lågskoleprov: förklaring 1 - c, förklaring 2 - d.

5 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Under högskoletiden var vi ett gäng som ofta spelade rappakalja. En gång skulle vi förklara ordet "vurmstucken" och två av oss fyra skrev "kärlekskrank"! Det var naturligtvis fel... det betydde "fanatisk", det glömmer jag aldrig nu!

Baba sa...

Ska du inte våga dig på en gissning på våra fina förklaringar...?

Prinsessmamman sa...

Nope! Det är jag för feg för! =)

kverren sa...

Hej Baba.
Jag vill också spela 'Mera Rappakalja'. Jag har spelet men inte spelreglarna för 'Mera Rappakalja'.

Kan Du tänkas vilja dela med Dig.

Mvh, Kverran

Baba sa...

Det är samma, bara en fortsättning :)