söndag, april 15, 2007

Ondska

Jag har under min högst ofrivilliga datorfrånvaro läst de fem första böckerna för i år. Tre av dem har varit av John Connolly.

Min bakgrund är så här: Jag gillar inte science fiction. Jag har dock läst Liftarens guide till galaxen och någon bok av Neil Gaiman. Jag gillar Harry Potter. Jag tycker att John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" är för mycket. Jag älskar deckare och psykologiska thrillers. Jag är uppfödd på sagor och bibliska berättelser. Jag gillar sammanträffanden och magi i vardagen och är inte helt säker på att jag inte tror på spöken. Karma tror jag i alla fall på. När Profiler gick på tv tyckte jag att det var läskigt och bra.

Med den bakgrunden läste jag först "De som dödar". Den var bra och äcklig, inte så mycket svarta änglar och demoner. Sedan fortsatte jag med "Den vita vägen" där det var lite mer av den varan. Idag har jag läst ut "Onda män" och jag har fortfarande ståpäls! Alla Connollys böcker är oerhört välskrivna och ganska komplicerade på ett invecklat sätt, som ändå knyts ihop på slutet. Jag har sträckläst dem allihop för man bara vill veta hur det ska gå. Det hade aldrig funkat att läsa dem under lång tid. Man skulle tappa bort alla namn och personer och deras betydelse. För att inte tala om att lyssna på dem som hörbok. De innehåller också mycket våld. Jag avskyr våld och gottande i avskurna halsar och tortyr, men det är den formen av våld som finns i de här böckerna. Man tappar räkningen på antalet döda efter ca 40-50 sidor. Människor offras för enkla upplysningar, för att inte efterlämna vittnen eller för djävulska lustar hos onda män och kvinnor som klivit över alla trösklar. På något sätt övertygar Connolly mig om att alla dessa mord är nödvändiga. Det skildrar ondskan och oftast slår det tillbaka på dem själva till slut.

Jag blev förvånad över att jag gillade de här böckerna så mycket. De förenar min förförståelse om ont och gott, myter, övernaturligt, hur ödet hinner ifatt en och massa frågeställningar om livet. Och jag hade det spännande på vägen.

ISBN:
91-7001-215-6 (Den vita vägen)
91-7001-381-0 (Onda män)

Inga kommentarer: