söndag, juni 18, 2006

Hjälp

Jag har inte läst så mycket i vår, bland annat på grund av brist på tillräckligt lång resväg, så det är angenäma problem. Nu ska det dock bli ändring på det (läsandet alltså). Jag har äntligen läst "Hjälp jag heter Zbigniew" av Zbigniew Kuklarz.

Det roligaste med den här boken är att när min kompis tipsade om den, kände jag igen en massa om språkförvecklingarna kring Zbigniews efternamn. Jag gick hem och rotade fram en gammal gulnad kolumn ur tidningen Metro, förmodligen från 1997. Och mycket riktigt. Det var en del ur romanen, fast under ett annat namn. Eller rättare sagt så är det boken, som är skriven under pseudonym. Och som den pseudonym jag själv är i bloggvärlden skyddar jag naturligtvis hans sanna identitet.

3 kommentarer:

Cissi sa...

Vad spännande, det måste jag få höra mer om! Boken är i alla fall underbar!

Prinsessmamman sa...

Jag har sett den och undrade just om det kunde vara bra sommarlektyr för mig! Vad tror du?!

Baba sa...

Boken är bra. Rolig och sorglig, men inte lika hög ångestfaktor som Gardell. Absolut bra sommarlektyr!