onsdag, juni 28, 2006

Biblioteksodyssé del I

Sommartid är lästid för mig och oavsett väder sitter det aldrig fel med ett bra bibliotek. Jag hade stora planer inför den här sommaren. Jag har ju flyttat och har nya bibliotek att upptäcka. Därför blev jag besviken när jag upptäckte att biblioteken i Aspudden, Gröndal och Årsta håller sommarstängt.

Igår provade jag Medborgarplatsens bibliotek, som jag aldrig varit på eftersom jag trott att det varit ett ungdomsbibliotek. Det är det, men inte bara. Här imponerade inte skönlitteraturavdelningen, men fackhyllorna fanns i ett fint biblioteksrum i nivåer eller "terasser". Det kändes trevligare än att bara ha bokhyllor i långa rader.

Därefter passade jag på att åka till Enskede bibliotek i Sandsborg, men stannade inte länge. Det var inga större fel på det, utom att det kändes som ett skolbibliotek. Tyvärr - jag kommer nog inte åka tillbaka.

Idag var jag på Alviks bibliotek. Jag har läst ett omdöme om detta bibliotek, i Tinas läslust, så mina förväntningar var låga. Lokalerna var väl inte världens mysigaste, men utbudet...redan i vagnen för "återlämnat idag" hittade jag 5 böcker. Jag gillar den vagnen. Det brukar vara hyfsat nya böcker som är i omlopp, men framför allt tilltalas jag av det kollektiva i läshandlingen. Någon annan har läst samma ord, men fått andra bilder i huvudet. Vi har läst samma bok, men ändå inte.

Än är jag inte klar med min lilla biblioteksodyssé, men kommen så här långt kan jag konstatera att utbudet är nummer ett, sedan kommer atmosfären, miljön och minst viktigt är bibliotekarierna, främst för att man inte behöver dem så mycket i denna datorernas och utlåningsdatorernas tid. Synd för dem. Det verkar trist att inte behövas.

Jag köpte en plastpåse på Alviks bibliotek. Den var stor nog att rymma ca 3-4 böcker. Vem är det som har bestämt formatet? Jag tycker att bokpåsar ska ha en bra botten, ungefär stor som en genomsnittlig biblioteksbunden roman och starka handtag.

5 kommentarer:

Cissi sa...

Gillar också Alvik. Som du skriver är det inte jordens charmigaste,men den fyller sin funktion och jag hittar alltid bra böcker där.

Baba sa...

Jag lovar att tipsa om jag hittar nåt bra! Lånade bland annat Gregorius av Bengt Ohlsson, men något säger mig att jag kanske ska läsa Doktor Glas först. har du läst nån av dem?

Cissi sa...

Yes, båda. Jag minns inte Söderbergs så väl, men Gregorius var fantastiskt bra.

Anonym sa...

Bibliotek är viktiga. Och i "dagens återlämnade"-hylla hittar man alltid bra böcker... enklare än att gå på måfå och leta. Om man inte ska ha något speciellt förstås.

Mina bibliotekarier är en kvinna som ler med hela ansiktet och tycker att jag har såååå vackert namn... och men söt manlig som tittar med stora blå ögon.

Där jag bor har vi ett nytt stort fint bibliotek i flera plan.

Baba sa...

Nina på Johansgården: Jag flyttade i våras och det enda jag saknar från mitt förra ställe är Birgit, min bibliotikarie. Hon var så rolig och prata böcker och läsande med.