måndag, juli 02, 2007

Tuta och kör

Jag har varit ute och kört bil idag. Det går lååångt mellan gångerna nu för tiden. När man bor i Stockholm så räcker SL långt, men jag skulle vilja köra oftare faktiskt. Man kanske skulle hyra en bil i sommar och köra runt och öva sena kvällar och tidiga morgnar. Det är alla filerna som skrämmer mig i Stockholm och att trafiken är så pass snabb att jag inte hinner läsa skyltarna. Ett tips jag hörde en gång var att se till att lära sig några huvudstråk, hur man tar sig hemifrån till IKEA till exempel, och sedan får man göra avstickare från de där stråken. Låter fiffigt.

Sedan måste jag nog göra om teorin. Här i stan (ff kvar i hemstaden) har de 40- och 60-skyltar och hur ska man egentligen blinka i rondeller (och nästan alla rödljus har bytts ut till rondeller så det känns lite viktigt att kunna)?

2 kommentarer:

Sabina sa...

Det ända som lagen säger om rondellkörning är att du MÅSTE blinka ut ur rondellen.
Men som trafiklärare så lär vi ut att det är viktigt att köra tydligt och i så fall bör man oxå blinka in i rondellen om man skall till höger el till vänster. MEN det viktigaste är alltså ut ur rondellen.... Så att du vet i fortsättningen:)

Baba sa...

Tack för expertisråd :) Syrran tog nyss körkort och hon sa samma sak.