torsdag, juli 12, 2007

GUL BIL

Första gången jag fick ett hårt slag på armen samtidigt som jag hörde någon skrika "GUL BIL!" var för några år sedan. Det var en kompis som hade jobbat på kollo och där höll ungarna på med det när de var ute och körde bil. Till slut gick det nästan över styr och de fick förbjuda leken.

Sedan dess har jag hört och sett folk från olika delar av landet leka denna "lek". Mest förvånad blev jag nog när det visade sig att mamma och pappa höll på med det när de var ute och åkte i bilen. När jag skulle hänga på (och försöka ge igen för pappas ganska hårda slag) visade det sig att de hade ganska stränga regler om vad som betraktades som gul och vad som räknades som bil.

Ännu mer förvånad blev jag idag när jag googlade på fenomenet och fick träff på Wikipedia! Dessutom kom rätt många bloggar upp i träfflistan.

Sedan är det som med andra saker man ställer in siktet på - jag ser SÅ mycket gula bilar. Hela tiden! Oftast när jag är själv, tyvärr, och inte har någon att slå... Är det bara jag, eller finns det ovanligt många gula bilar i Sverige just nu? Nån som har statistik?

Annars är jag ju mest intresserad av registreringsskyltarna. Tog 618 i tisdags och eventuellt 619, men eftersom jag är osäker får jag inte räkna den.

6 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Hur kan du vara osäker på om du sett den?!?!?! =)

Baba sa...

För den svischade förbi när jag åkte buss och jag hann inte vända mig för att dubbelkolla. Jag vet alltså inte 100% säkert att det var 619.

Prinsessmamman sa...

Oki. Giltigt skäl.

Anonym sa...

Om du gillar gul bil leken så kan jag rekommendera http://gulabilar.wordpress.com här finns mycket information kring diverse gula bilar och även en massa kring leken gul bil. Ett av det roligaste man kan hålla på med!

Anonym sa...

Jag glömde att nämna att vi har även statistik på hur många gula bilar det finns.

Baba sa...

Hej Mr X!

Kul med gult. Jag har just nu fullt upp med att avsluta mitt platespottande, men det är snart klart nu och då så...kanske :)