söndag, juli 29, 2007

Take no for an answer, please! Exempel I

Vad är det med folk?! Varför tolkar vissa människor "nej tack" som ett förhandlingsbart alternativ?! Måste jag tvingas bli otrevlig för att de ska fatta?!

I fredags skulle jag träffa min kompis på Odenplan. Jag åkte upp för rulltrappan och möttes av synen av flera ungdomar med vita pärmar. Det har varit ovanligt mycket sånt i sommar tycker jag, men efter tio års inövande och praktiserande av "gå-förbi-och-se-helt-ointresserad-och-blank-ut-minen" brukar jag kunna hantera dessa situationer väl. I fredags hade jag dessutom mp3-spelaren på mig. Jag satte mig på en bänk vid uppgången. Då kommer en av killarna fram till mig. Jag tog ut ena hörsnäckan. Han började öppna pärmen och prata om sitt välgörande ändamål. Jag skakade på huvudet och sa att jag inte var intresserad. Han fortsätter babbla om att det handlade om ett engångsbelopp om man ville det. Till slut fick jag säga med snäppet argare röst: "Nej tack! Jag vill bara sitta ifred här och vänta!" varpå jag tryckte in hörsnäckan och vände mig bort.

När min kompis kom snitslade hon sig också förbi en som högg direkt. Vi gick och käkade lunch och när vi närmade oss Odenplan igen från andra hållet stod en vitpärmad tjej där på andra sidan övergångsstället. Hon öppnade med en provokativ fråga: "Tycker du att...?" där svaret helt uppenbart var nej. Min kompis som gick närmast avfärdade henne varpå hon sa "Nähä, inte det! Ha en bra dag då!" med sarkastisk röst. Jag hade tidigare sett samma tjej gå tvärs över Odenplan bredvid en kvinna som var på väg ner i tunnelbanan och såg uppenbart irriterad ut.

Vad är det för stil? Vad vill de? Att man ska bli förbannad? Det lär de ju inte vinna nåt på. De har ingen rätt att döma oss som bara vill vara ifred på stan, som kanske redan är med i 30 andra välgörande organisationer och som är vuxna tänkande människor som själva kan söka upp den organisation vi vill stötta! Jag undviker ens att nämna organisationen det handlade om, för jag tycker att de hade en mycket ful och hård stil.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅÅååååå så frustrerande irriterande skita jobbigt, dessutom alla as jobbiga telefonförsäljare som oxå till slut blir sur på en för att man säger att NEJ jag är inte intresserad.
Suck... Bra att du sa i från på skarpen, du kanske rent av skulle ha ifråga satt den där tjejen som var sarkastisk, men vem orkar det..

Ha det så bra och hoppas du och din vän i varje fall hade det trevligt.'

Sabina

Baba sa...

Det värsta är att de tar ens tid tycker jag. Man får försöka välja att inte bli irriterad :)

Och tack, vi hade trevligt ändå!