onsdag, juli 04, 2007

Kontraster

När jag var liten gick Raskens på tv, som nu. Två scener har för alltid etsat sig fast hos mig. Den ena är när Gurie Nordvall, som Ida, ska föda och hur hon skrumpnar ihop hela sitt ansikte och vrålar medan hon kramar om en träslev. Den andra är när deras lille Martin, fjärde sonen som bara skriker sig igenom vinternätterna, ligger död i hennes knä när hon vaknar sittande med honom i knäet. Den scenen var idag, precis när jag zappade in svt 24. Annars handlar väl Raskens mest om elände, elände och...eländes elände.

Desto större blev kontrasten eftersom jag zappade till Raskens efter något galet brudprogram på 400 där bröllopsfixarna hade "no limits". De flög dit det mesta (vilket gör underverk för miljön) och hade 315 gäster, som alla fick varsin orkidé á 75 dollar vid sitt kuvert. Tårtan kostade 3 750 dollar. Bara som prisexempel.

Hur mycket pengar man än har tycker jag inte att det känns riktigt försvarbart att ha ett no limits-böllop när människor fortfarande lever som Gustav och Ida.

5 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Har alltid tyckt Gurie Nordvall (visste inte att hon hette så!) ser så otäck ut. Det är helt och hållet grundat på nämnda scen... Det är hon och storpotäten... =)

Sabina sa...

JA hon ser lite läskig ut faktiskt, är det inte i Raskens som ett av barnen äter så mycket gröt så att magen svullnar och hon/han dör???
El blandar jag ihop något nu???

Anonym sa...

Sabina: Nä, det är inte Raskens utan Utvandrarna/Invandrarna om jag inte minns helt fel....

Baba sa...

Jag tycker också hon ser läskig ut, men hon hade det också rätt läskigt.

Sabina: Jag tror som Soffi att det var utvandrarna.

Sabina sa...

Oki så kanske det var=) jätte sorgligt i varje fall:(