söndag, februari 19, 2006

Lycka till!

Igår valde jag en färdlektyr av det lättlästare slaget. Så lättläst att den bara räckte tur och inte retur. Men den var bra och tänkvärd. Boken heter Lycka till! av Álex Rovira och Fernando Trías de Bes. Läs om den här.

Hela boken går ut på att tur inte varar i längden och att man kan skapa sann lycka själv och sann lycka smäller högre än tur.

Jag har försökt att praktisera detta i min nummerplåtsjakt. Nu har jag sökt 292:an i flera veckor. Jag...
...följer råden att kämpa för den sanna lyckan (att hitta 292).
...har ändrat förutsättningarna (gått andra vägar än jag brukar).
...ser till de små detaljerna (bilens ägare kanske har rest bort med bilen just den här morgonen).
...försöker inte köpa den sanna lyckan (vem skulle sälja rätten att se 292:ans nummerplåt?).
...har tålamod.

Den här boken kanske inte är skriven för nummerplåtsjägare när allt kommer omkring...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du är på rätt spår...
Lägg till att "292 kommer att komma när det är dags för den att visa sig" så är konceptet fulländat. :-)

Baba sa...

Ja, just det. Inget händer av en slump :)

Anonym sa...

No comments...

Baba sa...

En kommentar som säger "no comments". En motsägelsefull liten rad. ;)