söndag, februari 26, 2006

Ögontrubbel

För två år sedan opererade jag min närsynthet med laser, en metod som kallas LASEK. Jag har varit närsynt sedan jag gick på mellanstadiet. Julen för två år sedan började min ena syster och jag att intressera oss för operation. Jag är ju inte purung längre, så skulle jag ha glädje av en operation innan läsglasögonen gjorde sitt intåg så borde jag slå till. Jag hade -8 (dioptrier) på båda ögonen.

Så jag slog till. Själva ingreppet var inte så farligt. De gjorde båda ögonen på en gång. Jag var mest rädd att klammern som höll mitt öga öppet skulle lossa och jag skulle få laserstrålen på ögonlocket. Det äckligaste var istället lukten och den lilla rökpelaren som steg ur MITT ÖGA! Sedan gjorde det väldigt ont i 48 timmar och jag var extremt ljuskänslig lång tid efter. Jag gick med solbrillor på jobbet!

Det tog längre tid att se bra än vad jag hade trott. Jag fick lite högt tryck i ena ögat och synen kom och gick, men sedan har jag varit hur nöjd som helst...tills i höstas. Jag körde bil och det var mörkt och då såg jag så skruttigt att jag gick och kollade. Det hade gått tillbaka rejält på vänsterögat. I torsdags var jag där igen och kollade om det fortfarande var lika illa och eftersom det var det erbjuder de mig en ny operation.
På torsdag ska jag alltså göra det igen. Usch och fy. Även om det bara är på ena ögat den här gången, har de sagt åt mig att blunda med båda. Det vänstra skulle annars följa det högra ögats rörelser och inte få den vila det behöver.

Har laddat med ca 33 timmars ljudböcker, men jag lär ju inte kunna sitta vid min fina lilla dator. Tid är ett relativt begrepp. Oftast har man för lite. Nu kommer jag att ha massor av tid som jag MÅSTE använda till att bara vila. Gud, vad jobbigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch vad jobbigt! Kusin Calle var i Kina i somras och gjorde båda ögonen. Blev jättebra och han är supernöjd. Kostade 8000 för båda (+ resan som han gjorde för insparade resepoäng vilket gjorde att det blev billigt. Där borta bodde han hos sin syster = GRATIS!)

LYCKA TILL!

Baba sa...

Det känns som ytterligare en riskfaktor att göra det utomlands, men han fick ju ett bra pris. jag tycker det känns tryggt med gamla Sverige, med tanke på efterkontroller mm.