lördag, mars 18, 2006

Lilla farmor

Min lilla farmor fyller 87 år idag. Jag tänker på henne, men jag kan inte ringa. Förra året gjorde jag det och då hörde hon inte, utan ropade ett förvirrat hallå. Hade hon hört vet jag inte om hon skulle vetat vem jag var. Hon kanske inte ens visste att hon fyllde år. Hon började prata: "Ja, jag står här vid fönstret. Solen skiner och det kommer taxibilar med anhöriga." Tills någon i personalen tog luren och jag kunde be henne framföra gratulationerna och vem hon skulle hälsa ifrån. Det var hjärtslitande. Jag hoppas bara att farmor mår så bra hon kan. Jag önskar att hon inte bodde där hon bor. Jag skulle vilja hälsa på henne oftare och prata om gamla tider och hålla hennes hjärna igång. Jag har hört att hon blivit väldigt rolig och använder ord som hon aldrig brukat använda.

Puss, farmor, och grattis på födelsedagen!

4 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Min lilla farmor blev 91. Hon hade ingen koll på något eller någon de sista åren. Varje gång man hälsade på bad hon om skjuts hem. Pappa var den ende hon hörde och såg vem det var, alla andra var dimma. Jag var en kille - hennes förstfödda barnbarn... En gång förvånade hon oss dock och det var när vi kom på besök när lillasyster var nyfödd. Personalen sa: Nu du, nu kommer det något litet här. Ja, det är mitt barnbarn som fått en liten, svarade farmor och chockade alla. Hur katten hade det gått in?!! Måtte man aldrig behöva bli så borta när man blir gammal...

Anonym sa...

Sluta att skriva så där, nu börjar jag ju nästan gråta... Minns oxå senaste gången jag ringde henne för att gratulera, usch.

Baba sa...

Prinsessmamma: Mormor är helt klar och lika gammal, så det går.

Sandra: Ja, hon är lite rolig ibland, men nu börjar jag bli lite orolig för henne - och för dig.

Soffi: Ja, vad ska jag göra. Hon som alltid har tagit hand om måste nu få hjälp med allt. Livet suger ibland!

Prinsessmamman sa...

Jo, jag vet! Min mormor fyllde 90 i julas och är pigg och klar! Hon beklagar sig för att kakorna hon bakar blir lite misslyckade och knatar till ICA varannan dag (bättre att gå ofta än att få hjälp med att storhandla - då får hon ju dagarna att gå fortare!) Tvättar och städar ofta så det är så rent och fint hos henne jämt när man kommer dit. Måtte man släkta på hennes gener istället!!