söndag, maj 12, 2013

Skrivspaning

Som jag har undrat när jag ska få tummen ur och skriva "på riktigt" och inte bara blogga. Vad väntar jag på? Gör bara. Puttarna i rätt riktning kom i grupp om tre och antagligen precis lagom när det är dags.

Ungefär i samband med bokmässan i höstas hörde jag för första gången talas om en tidning som hette Skriva. Jag gillar den på Facebook och för någon månad sedan gjorde jag slag i saken och tecknade en prenumeration. Den verkar mycket lovande.

Jag har haft ögonen på en bok av Bodil Malmsten, som heter Så gör jag och handlar om skrivande. Bodil var med i Go'kväll och pratade om boken. Redan då kände jag att det här nog är en bok jag vill äga. Nu har jag lagt vantarna på den på biblioteket och jag hade rätt. Det är en bok jag vill äga. Mycket matnyttigt, som jag vill kunna återvända till.

En annan av mina "likes" på Facebook är LitteraturMagazinet. För sådär två veckor sedan startade de en mötesplats för skrivintresserade, med skrivarskola, forum och artiklar. Gissa om jag är med där. Och jag gör faktiskt övningarna.

Tre är en spaning, så det skulle kunna sluta där, men en fjärde bonusspaning kan jag bjuda på: Jag träffade min bror i fredags. Han följde mig till tunnelbanan när jag skulle åka hem och jag pratade lite om mitt skrivande och mina skrivardrömmar. Brorsan har aldrig visat intresse för mitt bloggande och han är redan fullt upptagen med övriga sociala medier. Idag har han startat en blogg. Jag säger inte att det är syrrans förtjänst, men han kan inte heller stoppa orden.

Inga kommentarer: