onsdag, maj 01, 2013

Konsten att vara kvinna

Caitlin Morans twitterkonto är skitsvårt att följa. Jag är för dåligt insatt i personer och referenser. Men hennes bok Konsten att vara kvinna är asbra. Läs!

Jag började på den på pendeltåget till jobbet igår och redan i kapitlet "Jag får päls!", som handlar om puberteten och könshår, skrattade jag så jag skakade och tårar rann nedför kinderna. Boken är väldigt underhållande skriven. Kapitlen består av egna erfarenheter och åsikter, nästan i dagboksform, blandat med fakta och referenser från andra feminister .

Jag måste köpa ett eget exemplar så jag kan göra understrykningar. Hon har så många enkla och användbara knep. Om man till exempel är osäker på om man blivit utsatt för sexism, kan man byta ut ordet sexism mot hövlighet och säga "Ursäkta, men det där lät allt lite...oartigt". Boken innehåller inga pekpinnar, snarare ifrågasättanden och undringar, om hur det kan vara och vad hon har kommit på under åren.

"Jag trodde att jag måste lägga allt krut på att vara fantastisk snarare än att göra fantastiska saker."

Inga kommentarer: