fredag, maj 17, 2013

Boken är bättre än filmen, bevis femtielva

Jag fick tag i Åsa Larssons två första deckare med Rebecka Martinsson som huvudperson och läste raskt den första - Solstorm. Idag såg jag filmatiseringen från 2007, med Izabella Scorupco i huvudrollen. Jag gillade boken och jag gillar Izabella, men om jag var Åsa Larsson skulle jag vara grymt besviken.

Det är inte "Okej, de fick ta bort lite här som inte fick plats." Det är ingenting som stämmer. Vissa viktiga personer finns inte. Saker händer på fel plats. Rebeckas minnen av sin farmor och det vackra med Kiruna hoppades över helt. En isfrostig relation är småmysigt omtänksam. De som dör blir inte mördade av samma personer i filmen som i boken och inte på samma sätt. En brand finns i filmen, som bara planeras men aldrig utförs i boken. Dock finns den med på omslaget av den pocket jag läst. Kraftkällans kyrka finns inte på riktigt i och för sig, men den är långt ifrån det församlingshem med gradänger som är kyrkan i filmen och som jag undrat hur ful "hästhuvudet" Anna-Maria Mella var egentligen. Det betonas många gånger i boken hur ful hon är, men bra och smart. I filmen är hon jättesöt.

Näe, jag var arg hela filmen. Jag är redan en bit in i andra boken Det blod som spillts. Gott så. Jag håller mig till mina egna bilder.

Inga kommentarer: