lördag, januari 05, 2008

Bokbokslut

Trettondagsafton, men ingen bal att gå på och tv visar två filmer med Eddie Murphy samt Tillbaka till framtiden 2...

Jag sammanfattar 2007 års lästa böcker istället. Listan omfattar de skönlitterära böcker jag läst under förra året och innehåller 28 titlar.

- Av dessa 28 är exakt hälften deckare (jag trodde det skulle vara fler).
- Det totala antalet författare uppgår till 15, vilket torde bero på att jag läst hela Stieg Larsson-trilogin, tre Connolly-deckare och tre Connelly-deckare, tre av Camilla Läckbergs deckare, två Elisabeth Nemert (gillar hennes historiska kärleksromaner med starka kvinnor) samt de fem första böckerna om Damernas detektivbyrå.
- Årets första bok läste jag ut den 25 mars. Detta är anmärkningsvärt när det gäller mig och mitt läsande. Nästan ett helt kvartal!
- I april läste jag fem böcker. Det var då jag hade datorstrul på grund av ett RAM-minne.
- I maj måste datorn blivit hel igen, för då läste jag inget.
- I juni läste jag åtta böcker. Det var då jag plöjde hela Stieg Larsson-trilogin. Jag tyckte tvåan var allra bäst.
- I juli läste jag inget igen. Då hade jag väl inte tid för all salsas skull. Och det är ett i mina ögon godtagbart skäl för att dra ner på läsningen :)
- I augusti började jag jobba igen, men jag läste ändå fyra böcker. Endast 25% deckare.
- I september läste jag en enda bok. 100% deckare denna månad.
- I oktober blev det också bara en.
- I november ingen. Jag var riktigt slut då i och för sig.
- I december tog jag igen och fyllde på årets bokskörd med åtta lästa böcker, fifty-fifty romaner och deckare.

Ja, det blev faktiskt ett annorlunda bokår, men det är roligt att man kan se mönster och händelser genom att analysera sin boklista. Jag minns till exempel att "Duck City" av Lena Andersson blev varm av att ligga i solen (augusti) och att oktobers enda bok "En delikat affär" (som var nån sorts uppoppad Harlekinroman) åkte fram och tillbaka i väskan så den blev alldeles fnasig, trots att den låg i en plastpåse. Jag har länkat lite grann här och var, men det jag skrivit om böcker finns annars under den rubriken i min högerspalt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med läsning!
Jag önskar att jag läste mer än vad jag gör, men nu får det bli ändring på det! Datorn tar alldeles för mycket av ens vakna tid!
God fortsättning!!

Baba sa...

Du såg vad jag skrev om mina ambitioner att minska ner på tiden vid datorn, va? Tacka vet jag när man hade modem! Då sparade i alla fall jag på mig saker jag skulle kolla/göra och sedan kopplade jag upp mig och gjorde det. Sedan stängde jag av datorn. :)

God fortsättning på dig med!

Anonym sa...

Kul idé att göra en läsningsresumé över året. Jag kan inte komma ihåg vad jag läste. Men de senaste böckerna är i färskt minne och de är bra; Conn Igguldens Kejsarserie. Det är fyra böcker och jag läste dem alla i december. De är spännande och samtidigt lärorika eftersom författaren är historiker och han har bemödat sig om att göra miljöerna så autentiska som möjligt även om han gör om en del i handlingen för att få bättre dramatik. Men han berättar vad han ändrat.

Baba sa...

Inga: Tack för tipset! Aldrig hört talas om, men jag gillar ju historiska romaner.

2008 kan ju vara det första året du skriver ner vad du läst :)