lördag, januari 12, 2008

Språkpoliser är vi allihopa

Det finns individer i min närhet som verkar finna tillfredsställelse i att hitta syftningsfel, stavfel eller särskrivningar i det jag skriver. Det händer ju inte så ofta...för jag är noga själv och det är kanske därför dessa individer (och ni vet så väl vilka ni är...) tycker det är extra kul när det väl händer.

I mitt förra blogginlägg upptäckte en av dessa vänliga själar att jag skrivit headset som head set. En särskrivning alltså, men faktum är att jag trodde att engelska sammansatta ord var särskrivna. Jag vill alltså hävda att det inte var en särskrivning. Dock hade samma individ inte märkt att jag råkat skriva hoppfällbar telefon. 1-1 alltså, om inte 2-0, till mig :)

Vad tycker ni om den här fina benämningen på plasttossor hos tandläkaren?:

4 kommentarer:

PGW sa...

Fantastisk, koscher-tossor alltså :-)

Baba sa...

Ja, haha. Jag var jättenervös när jag var där, men hade ändå sinnesnärvaro nog att fiska upp mobilkameran :)

Jag gillar också (not) papperet lapparna är skrivna på...nån sorts arkivlappar, men återanvändning är ju miljövänligt och kan kompensera något av amalgamutsläppen. :)

Prinsessmamman sa...

Jamen det är ju så underbart!! Gottar mig åt alla särskrivningar (och det ÄR ju extra roligt när man får rätta en språkpolis!!)

Har en förälder som skrev i kontaktboken om "hokey och chema", på tal om språkliga fel... =)

Baba sa...

Mycket nöje!