söndag, mars 11, 2007

Vårsalong

Vårvädret höll inte hela vägen, men idag har jag varit på Liljevalchs vårsalong. Jag tog Djurgårdsfärjan dit med solglasögon på och promenerade Strandvägen därifrån i duggregn. Det är äkta vår, det!

Jag brukar försöka gå på vårsalongen. Det är inspirerande och påminner mig om när jag gick på gymnasiet. Vi hade EP - estetiska programmet - på vårt gymnasium och det kom en massa "djupingar" från andra ställen och gick där. Jag var lite avvaktande nyfiken och fascinerad av dem. En del gick kedjerökande i svarta rockar och med rödkantade ögon, en kille bara målade giraffer hela tiden och såg ut som en pirat och en del såg helt normala ut faktiskt. Själv gick jag någon sorts utökad bild och var också med på vårutställningarna. Väldigt blandat och ganska mycket experimentellt kunde det vara och så tycker jag att konst ska få vara. Det jag gillar bäst är konst som jag skrattar av, blir nyfiken av, som får mig att tänka eller som är vacker. Det jag inte gillar är konstiga installationer, köttslamsor, avhuggna rådjurshuvuden och äckligheter, foton på övergiven landsbygd och fula teckningar som gör mig arg.

Jag skrattade några gånger idag och jag drabbades av habegär (fast inte just den tavlan) åtminstone en gång. Och så blir jag supersugen på att sätta igång att skapa. Varför gör jag inte det? Jag ska nog hitta på nåt sätt att förlösa den där skaparkraften som bor inne i mig.

3 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Och jag skrattar när jag fortfarande kommer på mig själv med att benämna människor med svartar rockar, långt svart hår och lite egen stil som "EP:are"! (din käre bror sorterade också in under den rubriken!)

Baba sa...

Jag vet. Och diverse "kändisar" finns ju också som gått på vår fina gymnasieskola!

Prinsessmamman sa...

Ja, några av dem har ju gått riktigt långt!