lördag, december 02, 2006

Nummerplåtnytt

Min pappa håller också på med den trevliga hobbyn nummerplåtsspanande eller platespotting. Han har ganska stadigt legat ca 100 nummer efter mig (han började senare). Nu ligger jag ca 170 före. Han säger att det beror på att han bor i en liten stad medan jag bor i Stockholm.

Vad händer, som motbevisar detta? Jag har knappt kommit till hemstaden förrän jag ser 475, som är det nummer jag ska ha. En minut senare kör vi förbi en till och kanske en timme senare ser vi den tredje av samma sort. Det bevisar ju ingenting för pappa, som ska ha 306. Idag såg jag dock 476 och 477 inom loppet av en timme och sedan har jag sett 477 två gånger till. Det tycker jag räcker som bevis för att allt handlar om uppmärksamhet hos samlaren.

Min höstskörd har jag skrivit om här. I november tog jag 26 plåtar, men högst smäller oktober med 49 (!!!) nummerplåtar. Jag har även gått om chefen. Hon låg 40 nummer före i somras. Nu ligger hon 20 efter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart handlar det om samlarens vakna blick!
Det här är verkligen en underbart knasig hobby. Visst har jag berättat att jag känner två här i sta'n som också samlar?

Baba sa...

Ja, det har du berättat. Underbar var ordet! Man ser tillfälligheter och otroligheter hela tiden. Det skulle inte gå att sluta nu :)