måndag, december 25, 2006

Det smakar fågel

Om man är i närheten av mina föräldrars hus kan man få se en välgödd gråsiska, en fet blåmes eller en nöjd och mätt liten gråsparv som dunsar ner på en trädgren. På tomten finns ingen julkärve. Pappa pekade på en bild av just en julkärve med massa småfåglar på: "Det är en myt! Havren skvätter de ner på marken. Nä, solrosfrön, jordnötter och talgbollar ska det vara." Denna vinter, den varmaste på 500 år, går det ingen nöd på småfåglarna vare sig på grund av kyla eller brist på mat. Jag frågade i min granskning inför detta blogguppdrag om de kanske serverat 10 kilo hittills i vinter, men de sa båda två att det inte räcker.

Pappa har alltid varit fågelintresserad. Jag minns sommaren då pappa spelade fågelljudkassetter i bilstereon och slängde sig ut i vägrenen och tvärnitade vid åsynen av en fiskgjuse eller ormvråk...eller det var nog flera somrar vid närmare eftertanke... När minsta syrran bara var några månader drog vi till Öland två veckor och det fågeltorn på Öland som vi inte besökte med babyliften i ena handen och kikaren i den andra är inte värt att nämna. På det här sättet har jag lärt mig en del fågelsorter och jag blev lite sugen på att köpa några talgbollar och hänga i träden utanför mitt hus. Kanske kan jag locka fram min favorit nötväckan. Blåmesarna är också favoriter. De ser ut som små banditer med svart mask över ögonen. Att titta på fåglar är mycket roligare än att ha akvariefiskar! Rekommenderas.

2 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Vara mindre fågelintresserad än vad jag är går nog inte...

Baba sa...

Se då detta som ett tips om en ny hobby! :)