torsdag, december 07, 2006

Teaterögon

Jag var på teater igår. Pjäsen var bra, men som vanligt var jag mest fascinerad av scenografi, rekvisita, förflyttningar och kostym. Jag vet inte om det är så, men jag har en teori om att det beror på att jag själv spelat teater. Jag minns hur man till exempel fick springa bakom scenen, i kulisserna för att hinna in på ett scen på ett nytt ställe, hur jag i en pjäs var ansvarig för att några mördardolkar lades på plats i pausen, hur vi ibland jobbade med nedsläckningar när scener var slut och vi fick tömma scenen i totalmörker och på kort tid. Vi experimenterade med ljudkulisser, ljus, kläder som kunde förändras med enkla medel. Det är en underbar värld, teatern!

4 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Jag tror helt och fullt på din teori! Jag har blivit mycket bättre dramalärare efter min tid på teaterna. Tänker mycket mer på var rekvisitan ska vara när barnen gör något och åt vilket håll de talar etc.

Ljuva minnen! Mötte en av hönorna (I)igår som hälsade så gott!

Baba sa...

Inte någon liten irriterande småfågel, då?

Ja, Prinsessmamman, de där åren gav mycket bra och roligt.

Prinsessmamman sa...

Nej, ingen småfågel... och inte nån sprättande tupp heller! ;)

Baba sa...

Nä, honom träffade jag förra veckan!