lördag, april 14, 2012

Sova middag

Vad det är skönt att sova middag. Att vakna efter en halvtimme med lite saliv på kinden, tung i kroppen och utvilad. Konstigt nog händer det nästan bara på loven eller lediga dagar. Jag har nog alltid ett stråk vid tre-fyra på eftermiddagen då jag med lätthet nickar till på möten och pendeltåg, men när jag arbetar kan jag inte ge efter för det. Det är synd eftersom jag säkert skulle bli mer effektiv efter en lur.

Jag hade en period när jag bodde hemma, då jag tyckte det var skönt att sova ute. Jag kunde komma hemcyklande, äta något och sedan ta en kudde och filt och somna ute i en solstol eller på gräsmattan. Jag kan inte förklara det, men det är en mjukare sorts trötthet och en annan sorts sömn. Mer som att kroppen söver ner en när man behöver det som bäst.

Inga kommentarer: