söndag, april 22, 2012

Läsning, språk, inspiration

I fredags hände det sig att jag fick gå på läskonferens på ChinaTeatern hela dagen. Det var bra, inspirerande och tänkvärt och jag har antecknat sida upp och sida ner med företeelser, metoder och forskning som jag ska kolla vidare kring. Störst intryck på mig gjorde Mats Wänblad (jag kommer att köpa hans läromedel), Mats Myrberg (jag kommer att citera honom många gånger, vad jag tror) och Jonas Hassen Khemiri (roligt att höra honom prata om sin "besatthet" av ord, språk och läsning).

Det regnade ute i fredags, så vi fick bli ledda i en underjordisk gång in till Berns där lunchen serverades. Min skola har en jättefin skolrestaurang, men lärare på studiedagar brukar inte få lunch på Berns, så det kändes oerhört lyxigt.

Extra kul var att i garderoben stod en gammal elev som sken upp och kramades över disken. Jag mindes hans namn, så klart - eftersom jag har extremt bra namnminne. Det här är killen som jag lånade tredje och fjärde Harry Potter-böckerna. Det var engelska utgåvor som han fått från sina kusiner, innan de kom på svenska.

Inga kommentarer: