torsdag, juli 31, 2008

Att titta utan att se

Jag har ju hållit på med mitt nummerplåtsletande i många år nu och kan inte sluta. Att scanna av alla nummerplåtar jag ser har blivit till en reflex hos mig. Det är mycket jobbigt att befinna sig utomlands, så det avhåller jag mig ifrån, och det kommer att bli svårt att vänja sig av med denna reflex när jag nått 999.

Ändå! Ändå hände följande idag: Jag ska ha tag på 838 nu och den har lyst med sin frånvaro. Istället ser man så klart 038, 238 och 738...och så 839 och 840 också. Idag såg jag 848. Det var ju bara tio nummer ifrån tänkte jag. Cirka en kvart senare på tunnelbanan klonkade det till i skallen. 848 är ju den jag ska ha på vägen ned och som jag inte sett på så länge att jag nästan slutat köra åt det hållet (jag går från 999 till 001 och från 001 till 999).

Då kan man ju undra hur många 848:or jag egentligen sett innan denna, utan att SE dem...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag förstår fortfarande inte hur du orkar hålla på med denna lek... Åt två håll dessutom! Glömmer du aldrig bort vilket nummer du är på?

Baba sa...

Nä, det är ju det jag skriver om - fokus ;) Jag har varit osäker någon gång efter en utlandsresa, men då såg jag till att börja igen på ett nummer som jag säkert visste att jag hade. Annars hade det varit fusk!

Prinsessmamman sa...

Åh, hjälp! Jag har fullt upp åt ett håll... ska ha 209 nu...

Baba sa...

Det är bra. Håll dig till ena vägen är mitt råd. Du har ju nu mitt vittnesmål på hur förvirrad man blir av två :)