söndag, augusti 03, 2008

Alexander McCall Smith

Som upplättningslitteratur mellan deckare och annat jag läser brukar jag slänga in en Damernas Detektivbyrå. Har just avslutat den sjunde i raden, "Lycka och ett par blå skor". De innehåller en hel del klokskap dessa böcker fulla med folk med outtalbara namn, men jag läser dem i princip rakt igenom för sin feel good-känsla.

Förra veckan läste jag den första i hans nya serie: "Filosofiska Söndagsklubben". Det roligaste med den var formatet. Eller, ja...det var inte så roligt att läsa i A4 faktiskt. Den fanns bara inne i STOR STIL-avdelningen (se bild). Nä, jag var inte alls imponerad.


Sedan läste jag en recension och rekommendation av hans nyaste serie som handlar om en professor doktor Moritz-Maria von Igelfeld. Boken i fråga heter "Ett slags tax" och handlar om en grammatikintresserad, tysk tråkmåns. Måste provas! (låter som något Fröken Bokmal skulle kunna äta sig igenom, men det får vi ju aldrig veta... )

Inga kommentarer: