tisdag, juli 15, 2008

Smarta ungar

Jag har ju yrkeserfarenhet av barn från sju år och uppåt och det har varit fantastiskt att se barn lära sig saker. Vad jag dock inte riktigt har fattat förrän nu är hur smarta yngre barn är.

Visst kämpar de från allra första stund med att lyfta nacken, söka ögonkontakt, resa sig efter fall på fall. Men sedan har jag trott att åldrarna från ungefär två till sju är ganska tråkiga. Men icke! Förra veckan var jag dagmammamoster åt Lillan, 4, och Lillen, 1½, och nu har jag haft Busen, 5, hos mig i två dagar. De minns saker, de har slutledningsförmåga, de förstår bus och ironi, de hör och ser allt.

Idag har jag varit och lämnat tillbaka Busen till sina föräldrar, men det blir alltid så tomt hemma hos Moster efter att han har åkt. Vi har busat och gosat och pratat. Samtalsämnena har bland annat varit Tour de France, Kronprinsessans födelsedag, busstrejken, kläder, räkning, döden och att äta salt när det är varmt ute.

Lillan var mäkta förgrymmad på mig förra veckan. Hon pillade på några pigmentfläckar på min arm:
- Vad är det för nåt?
- Det är sånt man kan få när man blir gammal. (sa jag nog mest för att inte oroa henne)
- När blir man gammal?
- Jaa...det är olika vem man jämför med. Om jag jämför med gammelmormor så är jag inte gammal, men om jag jämför med dig så är jag ganska gammal...
- Men! Du svarar ju inte på frågan. När blir man gammal!?

6 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Känner igen det där. Många gånger man tycker man förklarar så bra och tydligt och så sitter de som frågetecken och har inte alls fått svar på sin fråga! Bättre att bara säga nåt - en ålder som ändå inte betyder nåt för dem!

Baba sa...

Jag hann tänka den tanken och var på vippen att dra till med 39...men va f-n 40 är ju det nya 30 och den förklaringen skulle hon nog inte haja riktigt :)

Anonym sa...

40 det nya 30? Den tar jag till mig...

Baba sa...

Väl bekomme! :)

PGW sa...

Man skulle låna femåringar lite oftare. De ställer de viktiga frågorna så man måste tänka till lite! Ibland har de dessutom svar på dem själva, mycket smartare än de flesta vuxnas svar.

Baba sa...

Jag vet! De är så rena och oältade. Man önskar verkligen att den egna hjärnan var blott fem år ibland...