onsdag, juli 16, 2008

Mansnamnsnytt

Jag har precis ringt och gratulerat pappa på Reinholdsdagen. Han är en av de 6999 personerna med förnamnet Reinhold som uppmättes i Sverige den 31 december 2005. Dock ej en av de 401, som har det som tilltalsnamn.

Jag har alltid undrat varför han har haft detta mellannamn och nu när båda hans föräldrar är borta får jag väl aldrig veta. Det är ju originellt i alla fall...

Reinhold har förekommit i Sverige sedan 1400-talet och hade ett uppsving i början av 1900-talet för att därefter ha minskat i frekvens. No shit?!

En krater på månen är döpt till Reinhold efter Erasmus Reinhold som levde 1511-1553. En märklig sak - kraterns diameter är 42 km och Erasmus levde i 42 år...

Faktakälla: Wikipedia och Wikipedia

4 kommentarer:

Tina sa...

Svår rubrik där...

Baba sa...

Jag kan inte hejda mig...du vet, starka ordvitsgener på fädernet...

Prinsessmamman sa...

Jag har alltid undrat varifrån min pappa fått sitt namn också!! Märkligt namn... Vet bara att andra halvan av det tyckte farmor var så fint så hon var tvungen att ge sin son det namnet men varifrån hon fick första delen kan man fråga sig... och så 40-talet med alla dubbelnamn! =)

Baba sa...

Haha! Och dina barnbarn kanske kommer säga detsamma om dina val av namn på prinsessorna. Det går ju änna runt. Vad jag vet är det bara Lennart och ett och annat namn som är helt på utdöende :)