tisdag, augusti 07, 2007

Sudoku

Det är inte bara salsan jag utvecklats i den här sommaren. Jag har även blivit mycket duktigare på Sudoku. Jag älskar den påtagliga känslan av att kliva upp en nivå eller veta att "idag har jag lärt mig nåt nytt". Det händer inte lika ofta som när man var barn, men det slutar heller inte att hända för att man blivit vuxen.

Att det är siffror med i spelet får mig att fundera, eftersom jag är en person som inte kommer ihåg portkoder och telefonnummer utan fiffiga små minneskrokar av något slag. Jag har kommit fram till att siffrorna saknar egen betydelse. Det kunde lika gärna varit 9 olika bokstäver, symboler eller färger. Precis som nummerplåtsletandet inte egentligen har med siffrorna att göra, utan situationerna man hamnar i när man tvingas få dem i rätt ordning. Jag löser ofta Sudoku innan jag ska släcka lampan eller om jag vaknar mitt i natten. Det är ett väldigt effektivt sätt att varva ner och blockera ut alla tankar på annat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, håller med!
Det är perfekt med sudoku innan sängdags.

Baba sa...

Yeah, en till som förstår det meditativa i pillandet med små siffror i rutor :)