fredag, augusti 10, 2007

Likstädat

Jag har en mycket stark känsla av att vara på väg att tvingas tillbaka in i fållan efter många glada veckor på grönbete. Nog för att jag gör mitt bästa för att rymma. Igår var jag och såg Carl-Einar Häckner på gröna Lund och salsa dansar jag frenetiskt in i det sista och det ska jag försöka med även inne i fållan sen, även om det lär bli lite trängre och svårare där!

Igår var jag och storhandlade och fyllde på förråden och nu på förmiddagen tänker jag städa här hemma så det är klar kust på hemmaplan i alla fall. Detta får mig att tänka på en kollega jag hade för länge sen. Hon var lite speciell, men hon bjöd på sig själv och berättade många roliga saker som jag skrattat mycket åt. Den här gången skulle hon åka till USA under ett lov och besöka sin dotter. Det var mycket att fixa med och hemma var hon ju tvungen att likstäda.

Ja, likstäda! Hon var lillasyster till en massa storasystrar. Sladdis dessutom. Hon hade alltid haft en oerhörd respekt för dem och hur det "skulle" vara. Om de kom på besök skulle örngotten ha krusade band i linneskåpet ifall det blev inspektion. Likstädandet i hennes och makens fall innebar att sängkläderna var bytta, tvättkorgen tom och att det var dammsuget i vrårna...ifall de skulle dö under USA-vistelsen!!!

Med den logiken borde man väl alltid ha likstädat hemma och rena underkläder, för vem vet när döden slår till.

5 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Har också fått det där med mig hemifrån, att döstäda innan man åker bort, om något skulle hända. Fast jag gör det mest för att det är så tråkigt att komma hem från semestern med packning OCH dessutom mötas av ett stökigt hus.

Baba sa...

Jag ska inte resa bort - bara börja jobba :(

Prinsessmamman sa...

Samma här! Har farit runt och fixat de sista dagarna. Tvättat, fått upp nya gardiner (vi hade ju inga förut!!) och röjt. Så slipper man det hjärnspöket...

Anonym sa...

Carl-Einar alltså. Var han bra? Tror jag blir lite avundsjuk faktiskt....

Baba sa...

Faktiskt riktigt bra. Jag skrattade mycket. Han var inte lika äcklig som andra gånger jag sett honom.