söndag, september 24, 2006

Vän av ordning

Jag har tidigare nämnt de galna strömlinjeformade fartdårar som kallas cyklister. Det finns olika sorters galna cyklister. Idag har jag observerat en cyklande amatörpolis och han var på intet sätt strömlinjeformad.

På den nya Årstabron har det blivit så (i alla fall alla gånger jag gått där) att både cyklister och gångare håller högertrafik. Det finns inga markeringar eller vita streck, men det verkar fungera för alla joggare, hundägare, barnvagnsförare, flanörer och cyklister. Utsikten är vacker och idag sken solen på oss som befann oss på bron. Då kom herr cyklande amatörpolisen, vän av ordning, med ett litet åskmoln hängande över sig. Först såg och hörde jag hur han med snäsig röst frågade ett par med barnvagn om de inte tyckte det var säkrare för barnet att dras i vagnen på vänster sida, där den skulle dras. Därefter cyklade han vidare och plingade på några. Ännu lite längre fram såg jag ett äldre par som tydligen tog honom på orden och bytte sida, med påföljd att de fick möte från motsatta hållet.

Hur nöjd kan en sådan person vara efter sin cykeltur? Hans ordningssinne kanske blev väldigt stört av oskicket att gå på höger sida, vad vet jag. Jag bara tänker att det var ganska destruktivt för alla inblandade. Han retade upp andra på vägen och fick själv stanna till, alltså avbryta sin cykeltur, för att säga till andra människor. Han var säkert jätteirriterad, så irriterad att han inte såg att det flöt för alla andra och gjorde för honom också, eftersom han nu också ville cykla till höger. Utsikten tror jag knappast han kan ha njutit av.

















Bilden har jag lånat från Banverkets hemsida.

Inga kommentarer: